2005-06-16

Underliga dagar

Vissa dagar verkar det som om det är trollkarlsseminarium i stan. Det är som om häxor och magiker har försökt klä ut sig till vanligt folk och begett sig till Göteborg. Precis som i Harry Potter klarar dom det inte riktigt, det syns att dom inte hör hemma här bland oss andra muggles. På väg ner på stan idag såg jag flera stycken som definitivt inte hörde hemma i vår verklighet. En man, klädd i stor svart skinnjacka och trasiga jeans. Under jackan hade han inget och tur var väl det för det var riktigt varmt. Under resan gick han runt i vagnen och bytte plats hela tiden. Han lade ut ett spår av papperslappar och så hängde han ett knippe pappersremsor i nödstoppen, sedan gick han. Jag undrar hur världen ser ut ur hans ögon.
För alla er som spelat det underbara rollspelet Changeling så borde det även för er vara uppenbart att en del ser en större och rikare värld än den vi upplever. Jag tycker att alla som läser detta ska gå ut och se er omkring, är verkligen alla vanliga människor? Finns det inte vissa som bara har tagit mänsklig hamn för att inte väcka allt för stor uppmärksamhet? Jag ser i alla fall vättar, tomtar och troll, jag ser magiska varelser bland träden i Slottsskogen och anar mörka varelser som smyger i skuggorna. Det är väldigt befriande att se världen på det sättet, kanske så som ett barn ser den. Gör det du också, jag lovar dom finns där ute!

- Betraktande Niklas

No comments: