2005-06-17

Fyra personer i en etta

"Man ska inte äga mer än man får med sig upp i en björk", det lär vara ett finskt ordspråk. När jag ser mig omkring så känner jag att det vore skönt om det ändå vore så. Bokhyllorna dignar av böcker och prylar, möbler överallt. Jäkla tur att flyttgubbarna får göra jobbet med packning och bärande, annars hade jag nog slängt mer än hälften. En vän som för närvarande bor som gäst i ett kollektiv i Stockholm berättade att dom bor i en liten etta med en enda jättesäng. Dom delar på hyra och el och allt annat för att leva så billigt som möjligt. Dom delar med sig av sina erfarenheter på hemsidan: kollektiv 33:an. Att läsa om dem får mig att dels känna mig lite avundsjuk men också väldigt gammal. Men jag har nog alltid varit för gammal för att bo riktigt så trångt. Jag har delat lägenhet med tre kompisar + två flickvänner men då bodde vi på större ytor. Men jag hyllar 33:an och deras experiment, det är skönt att anarkin och medmänskligheten visar sitt vackra ansikte någonstans. Det är skönt att alla inte bor i radhus eller villor. Det är skönt att jag, Josefina och Knyttet ska få dela på 105 kvadratmeter.

- Vuxenniklas

No comments: