2005-06-21

Götterdämmerung

Jag var på SF-bokhandeln idag och klämde på dom alldeles färska böckerna från Riotminds. Jag har länge funderat på om jag vill ha dom men varit lite tveksam. Dock är ett säkert; pojkarna på RM är förbaskat bra på att konstruera världar och förmedla stämning. Deras version av Drakar och Demoner är den absolut bästa svenska rollspelsprodukten sedan KULT. Så där stod jag och bläddrade försiktigt i dom fina blanka färgsidorna fyllda med känsla och illustrationer. Jag bestämde mig då att jag skulle köpa dom innan jag for till Annemo.
Trots att jag inte spelar så mycket rollspel nu förtiden så kan jag inte sluta läsa och bygga rollspel. Sedan jag var tolv år gammal har jag ständigt haft en parallell verklighet i huvudet. Jag har sakta byggt nya världar, utvecklat gamla eller fantiserat om mysterier, magi och äventyr. På sista tiden har det dock varit jäkligt tunt på rollspelsfronten.
Rollspelsföreningen FIU som jag är medlem i här i Göteborg har varit en god flykt från verkligheten men på sista tiden har det varit ont om magiska portaler. Jag vill inte sluta spela rollspel bara för att jag håller på att bli vuxen (borde väl snart bli dags). Det borde gå att fortsätta spela trots barn, fast jobb och stabilt förhållande. Utan rollspel så tror jag att min fantasi skulle skrumpna ihop och blekna bort. Jag skulle bli en sådan där som med nostalgi talar om nätterna när man var ung och satt på en vind och spelade rollspel. Enda lösningen är att bestämma sig, så länge det är kul att spela så ska jag banne mig försöka spela. Så fort jag kommer till Sundsvall ska jag leta rätt på några andra seniorer som vill hålla sin hobby levande.
Tills dess ska jag njuta av att läsa Götterdämmerung och fantisera om 1700-talets fasor och mysterier.

- Niklas Alexandersson

No comments: