2009-02-11

Hur man fångar en musa

Jag återkommer alltid till det här med kreativitet, det inspirerar mig. Som lärare kämpar jag alltid med att lära eleverna hur man blir kreativ eller ialla fall hur man kan locka fram kreativiteten i sig. Vissa menar på att kreativitet inte existerar, det handlar bara om att sätta sig ner och skapa. Visst kan jag hålla med om att man kan göra så men människan är en lurig organism och människans psyke måste man lirka med ibland. Som jag ser det så måste man både lura fram kreativitet men man måste även lära sig att att bli kreativ. Andra menar att vissa är födda med kreativitet och det kan säkert vara så att vissa har en fallenhet för fantasi och skaparglöd, men inget kreativt arbete gör sig självt. På något sätt måste man handgripligen bearbeta sina infall och idéer. Sedan finns det ju dom som menar att kreativiteten kommer utifrån, från andeväsen, gudar eller kanske älvor. Om man ser Elizabeth Gilberts föreläsning på TED så finns det fördelar med att låta något utanför vara ansvarig för kreativiteten. Se den:

No comments: