2009-02-02

Gymnasiestudier och det riktiga livet

Jag slängde ut frågan på facebook om vad jag kulle blogga om. Sandra, en föredetta elev föreslog sig själv som ämne till inlägget. Därför ska jag skriva lite om henne och lite om gymnasieskolan i allmänhet:

Att välja gymnasieskola och program kan verka som ett första riktigt livsval och på sätt och vis är det så, men samtidigt inte.  Idag är det inte ett val att gå gymnasiet, visst, man måste inte men i stort sätt alla går gymnasiet och det kan bli enormt svårt att få jobb om man inte ens har gymnasiet i ryggen. Jag tror få människor går från ett gymnasieprogram vidare på exakt samma spår, vidare genom livet. Det viktigaste skulle jag säga är att man väljer något som är intressant och i ungefär det området där man skulle vilja ha sin framtid. Vet man inte alls hur ens framtid ska se ut så bör man välja något som faktiskt ger en valmöjligheter och som är roligt.

Sandra verkar vara inne helt på detta spår, hon valde medieprogrammet för att hon tyckte det verkade roligt. Hon kände att hon inte riktigt visste vad hon "ville bli när hon blev stor" så det vore väl bra att ha kul på vägen. NTI-gymnasiet var bra på flera sätt, lagom stort för att man skulle kunna lära känna folk väl, trevliga och bra lärare (hon sa det själv), fria arbetsformer och kreativa utmaningar.  Nu är det ett och ett halvt år sedan hon tog studenten och hon vet fortfarande inte vad hon vill bli, inte något som har med utbildningen i alla fall, tror hon. För tillfället bor Sandra i Stockholm och jobbar som personlig assistent men vill jobba med olika saker för att prova på vad som är roligast. Dock skrämmer hela idén med "nio till fem" henne lite. Om tjugo år ser hon sig själv som trebarnsmor (minst), lågt från Sverige, levandes det lugna livet.

Sandra var anser jag en perfekt medieelev, hon visste hur man pluggade, hon kunde vara kreativ och hon klarade av att jobba med större friare projekt. En tillbakalutad kreativ själ, med huvud och disciplin när det behövdes. Tyvärr är inte dom flesta eleverna sådana, många inser inte vilken chans dom har att leka fram kunskap utan väljer spel och chatt istället. Gymnasiet är en fantastisk plattform att hitta vänner lära sig grundkunskaper och få tid att bli vuxen på.
Så mitt tips till er nior som i detta nu väljer gymnasieutbildningar, lyssna inte på mamma och pappa, lyssna inte på polarna. Fundera själv och bestäm er för att faktiskt ha roligt och att passa på att plugga medans ni endå går i skolan. Sedan kan ni bli vad som helst, det spelar ingen roll vad ni läste på gymnasiet. Jag känner en läkare som gick klassisk humanistisk, jag känner en medielärare som gick bilmeck och jag känner många människor som inte läst på gymnasiet alls och endå blivit något.

//Tack Sandra för vårt givande samtal, det är ett sant nöje att ha kvar kontakten med dig och alla mina andra fina elever. Det bästa med att vara lärare är ju faktiskt eleverna.

No comments: