2009-07-14

Teckna det du ser

Jag är övertygad om att alla kan teckna, det handlar bara om intresse och envishet. Visst vissa av oss har fördelar som kan kallas för talang och ofta tror jag att det handlar om den uppmuntran man fått som liten. Om du skulle vilja kunna teckna och tycker att du helt saknar talang så kan jag varmt rekommendera att gå en kvällskurs i kroki. För ett av dom bästa sätten att bli bättre på att teckna är att teckna det man ser omkring sig. Det gäller att försöka bortse från hur man tror att saker ser ut och få pennan att verkligen avbilda. På en krokikurs lär man sig teckna av människokroppen och då gäller det verkligen att "se", vi har nämligen en massa förutfattade meningar om hur en människa ser ut. Men man behöver såklart inte gå en kurs för att teckna av saker (men det kan vara ett bra sätt att komma igång). Överallt runt omkring oss har vi objekt som väntar på att bli avtecknade, det behöver inte bli perfekt, eller ens likt, det viktigaste är själva tecknandet. För varje skiss du gör blir du bättre, det kan kännas trögt men jag lovar att det blir roligare och roligare. För att verkligen komma igång i början kan man göra en skiss per dag. Gör ett självporträtt i spegeln eller skissa av kaffekoppen vid trefikat varje dag så kommer du snart att se hur du utvecklas
Vill du se fler av mina skisser så kan ni besöka min flickrprofil>>

2 comments:

foto CHIP said...

Se nu är du ju igång :)
Jag vill gärna tro som du att alla kan ... men det är nog så att alla har inte samma känsla för former, balans och uttrycksförmåga med skisspennan ... så vissa är bra men andra är mycket bättre :)
Må så gott!

Dvärghundspossen said...

Tror precis likadant. Att teckna är inte konstigare än att lära sej ett nytt språk t ex. Självklart är vissa människor mer språkbegåvade än andra. Men i stort sett alla personer KAN, om dom bara övar tillräckligt, lära sej att prata ett annat språk hyfsat. På samma sätt kan alla lära sej teckna hyfsat - det är bara så himla sällsynt att folk verkligen ÖVAR på detta.