2009-07-14

Hjälpmedel

Jag köpte min Moleskine för att bli mer kreativ, för att komma igång med skissandet igen och för att återfå kontrollen över pennan igen. Jag har ända sedan tiden på konstskolan i början av 90-talet haft skissböcker av olika slag och fyllt dom med teckningar, klotter och små noteringar från mitt liv. Jag märker en tydlig nedgång i mina teckningskunskaper och min förmåga att vara kreativ under de perioder jag inte haft någon aktiv skissbok. Det är som om jag tänker bättre med boken framför mig, tankarna flödar friktionsfritt mellan min hjärna, min hand och de lätt gultonade sidorna. Sedan när jag bläddrar i boken kan jag få tillbaks samma tankegångar och idéer som jag skissat på tidigare och lätt fortsätta där jag slutade tidigare. För mig är en skissbok ett måste, ett hjälpmedel för att bli mer kreativ. Jag kommer att skriva mer om skissandet i den här bloggen i framtiden, jag ville i detta inlägg bara knyta an till dagens tema från tisdagstema.se (för övrig är även tisdagstemorna också ett väldigt bra sätt att öka sin kreativitet).

19 comments:

foto CHIP said...

Oh det blir spännande att följa - håller tummarna att du kommer igång bra igen - Lycka till!

imsy said...

Himla bra, det där! Jag älskar att skriva och har ständigt ett stort collegieblock liggande på hedersplats på köksbordet. Där skriver jag fortlöpande ner mina tankar. Det där borde ju funka för dig med!

magnus said...

Det är ett bra sätt att hålla sin kreativa ådra i trim..och att stänga ute allt det hektiska runt omkring som man ibland kan märka av.

Bra tolkning.

Ha en bra dag!

sinneskatten said...

Den fylls snabbt kan jag tänka mig!

Christina, Sweden said...

Ser ut att vara trevliga hjälpmedel. Tyvärr brukar mina försök resultera just i ett tomt blad som bilden visar, men, jag ger INTE upp.

Ulrica said...

Alla hjälpmedel som ökar kreativiteten är bra.

marie said...

när jag var yngre så gillade jag att skissa....sedan kom barnen =)
man kanske ska börja igen....

Anna said...

Bra tolkning! Och bra hjälpmedel!

// Kram Anna

christina said...

Hej, jag gillar din kreativa tanke om din blogg. Det kan nog inspirera oss andra. Din skissbok förstår jag är en hjälp och ett måste. /Ha det gott Chrisina

Sussa said...

Jag hade önskat att jag hade en sådan kreativ ådra!
Lycka till!

Anonymous said...

Är man kreativ så är det bra hålla igång det =) Fin bild. Och jag gillade pennorna. Dom var sngga =)

Totta said...

det var också en bra bild på hjälpmedel

Mats said...

Jag säger som Woody Allen :
"Whatever works!"

Jag hoppas det sätter igång det där ömtåliga som vi kallar kreativitet!

- said...

Jag passar på att tipsa om en penna jag funnit som är en sån fröjd att skissa med.

Jag har letat högt och lågt efter en bläckpenna som glider över pappret som en puck på ett airhockeybord. Till slut hittade jag den - Copic Multiliner, från Matton. Det är säkert old news för dig, mr pro, men ja, någon annan läsare kanske blir glad :-)

/Peter

Marie said...

Den som kunde... Fast det är väl bara tt acceptera att man är bra på olika saker!?

Marue

jagochmitthem said...

Jag tror du blir mycket mer kreativ nu när köket är på plats. Lycka till!

Kram Annette

annalarssonphotography said...

Att hålla sin kreativitet igång är bra för själen! :)

Jag gillar din tolkning!
Och önskar dig lycka till!

Ha det gott :)
Anna

En farmor said...

Som sagt ditt bidrag till dagens tema var jättebra men såg jag rätt du var tidigare än Annette med ditt bidrag och sedan klagan om uppe kl 5.30.

Ingela said...

Ja en fin skissbok kan säkert locka till användning. Lycka till!