2007-02-23

Betyg

Som lärare får man ju en hel del att snacka om med vr nya regering vid makten. Det här med betyg till exempel, betyg i ordning. Altså, har man ingen ordning på sig så får man dåliga betyg, så brukar det hänga ihop. Har man stora klasser, skolor med dålig ekonomi och få lärare så blir det mer oordning. Så vore det inte bättre att stsa pengar på grund och gymnasieskolan istället. Se till att lärarna får utrymme att skapa bra atmosfärer där eleverna kan få möjlighet att utvecklas och lära sig i en lagom takt. Då minska stöket och så slipper vi ha ett betyg i ordning.
Egentligen tycker jag att betyg är något vi borde kasta bort helt ock hållet. Alla kurser har ju en samling mål som eleven ska uppnå för att ens på G. Räcker inte det? VG och MVG-nivåerna handlar oftast bara om hur självständigt och analyserande eleven är, det är inget mått på kunskap egentligen.
Sedan snackas det om att uppvärdera ämnen som matte och språk eftersom de ses som svårare och att elever väljer bort dessa mot glidar-kurser. Visst kan det vara konstigt att jämföra 100 poäng språk och 100 poäng multimedia. Då är det ju faktiskt inte fel på eleven utan på poängen. Poängen motsvarar antalet timmar som det tar för eleven att lära sig allt som står i kursmålen. En del elever klarar av kursen snabbare och en del kan få en något förlängd kurs för att lära sig det hela. Så för att lösa det här problemet så borde matte och språkkurserna tilldelas fler poäng. Då blir dom värda mer när man ska söka till högskola och eleverna får mer tid att lära sig kursmålen. Varför ser det så enkelt ut för mig?

Björklund borde lyssna på allt klokt jag har att säga ;-)

No comments: