2008-10-18

Moleskine

Ok, nu har jag gått på hela grejen med moleskine. Men i huvudsak är det inte för att jag vill vara cool som är anledningen till att jag vill ha en onödigt dyr anteckningsbok. Det hela går ut på att jag vill hitta en ny typ av anteckningsbok som jag trivs med. Sedan är det en enormt tillfredsställande att jag i framtiden kan köpa nya lika dana böcker om jag trivs med dom, så att min samling blir fin i bokhyllan. Att sedan van Gogh, Picasso och Hemingway använde sig av samma typ av anteckningsbok är ju bara lite extra krydda.
Det jag vill uppnå med att köpa en moleskine är att jag vill börja skissa mer igen. Skissandet är för mig själva grunden i kreativt tänkande och om det är något jag känner saknas nuförtiden så är det just kreativa idéer. I skissandet blir också kreativa idéer till mer genomtänkta planer som kan utvecklas vidare och få möjlighet att blomma ut till fullfjädrade projekt. Sedan vill jag börja skissa mer igen för att bli bättre på att teckna, nu har jag inte tecknat på riktigt på allt förmånga år, det är dags att återuppta denna talang.
En annan sak som är bra med att skissa i anteckningsböcker är att själva boken och dess uppslag blir små konstverk och samtidigt små tidsdokument. Det kan bli väldigt snyggt med skisser och anteckningar i kombination i denna form. Flickrgrupp om Moleskine 
Vi får se kanske lägger jag upp några inscannade sidor från min blivande moleskine här... kanske förvandlar jag hela uddabitar till en molskine-dagbok.


Posted by email
from Niklas's posterous

No comments: