2007-03-28

Nördpappan

Läser en blogg som heter geekdad som är jättekul. Den handlar om hur bra man kan vara om man är geek och pappa. Det betyder att man är intresserad av att pilla med roliga mekaniska leksaker, hjälpa till med skolarbete där det verkligen behövs och att man på något sätt är intresserad av att vara kreativ och undersökande presis som sina barn. Geek är man om man verkligen är duktig på teknik, elektronik, vetenskap, datorer och allt som hör till den världen. En urGeek är mattesnille, kör Linux på dom flesta av sina datorer, köper eller bygger tekniska saker för att det är kul och för att lära sig. Tyvärr faller jag nog inte helt eller alls under denna benämning. Jag är väl lite mer artsy-nörd skulle jag tro; kreativ, lite töntig och konstintresserad. Men på samma sätt som en geekdad vill leka med sina barn och stimulera deras intelligens vill jag stimulera kreativiteten och livslusten hos Vidar. Jag vill vara med och leka riddare, bygga kojjor, spela rollspel och TVspel med honom. Att jag sedan inte är mattegeni eller linuxhacker gör det samma sålänge Vidar och jag får leka.

http://blog.wired.com/geekdad/

No comments: